Siste oppgave i dette studiet; retningslinjer og bruk av sosiale medier

Siste oppgaven i dette studiet er ikke like konkrete som de to første oppgavene. Oppgave 1 og 2 var knyttet til samarbeid, testing og tilbakemeldinger i hovedsak fra medstudenter. I denne oppgaven skal vi virkelig bevege oss ut i den store vide verden.

Utdrag fra oppgave 3

Skriv et blogginnlegg der du beskriver hva som skal til for å

•Hva skal til for at noen følger noen på Twitter? Hvilke mekanismer gjelder?
•Hva er en twitter-liste? Klarer du å finne fram til en god liste med folk som er opptatt av sosiale medier? Hva kan du bruke denne listen til?
•Twitter fungerer i nettleseren: http://twitter.com. Går det an å bruke Twitter uten å bruke nettleseren? Fungerer Twitter med mobiltelefonen din?

Blogginnlegg: Facebook
Du har trolig en privatkonto på Facebook. Kan Facebook brukes profesjonelt? Sjekk ut Facebook-sidene til noen store selskaper som for eksepel xxxx. Hvordan brukes Facebook? Kan du analysere hva som gjøres, hvilken strategi som trolig ligger bak, og noen suksessfaktorer? Hvordan kan du forresten finne ut at de har Facebook-side i det hele tatt? Sjekk også noen mindre aktører med Facebook-side.

Skriv til slutt et blogginnlegg om ulike strategier for god bruk av Facebook.

Strategi
Lag en presentasjon som har som tema «strategi for god bruk av sosiale medier». Du velger selv om du vil lage strategi for en virksomhet, en organisasjon eller hva du vil – fiktiv eller ekte. Tips: Du må først finne ut hva en strategi er og hensikten, og så lete litt rundt på nett etter eksisterende strategier. Vær konkret – forklar gjerne hvordan ting kan løses med Twitter, Facebook og andre sosiale medier.
…………………………………………………………………………..

Hvorfor følger noen meg?

Som det kommer fram av bildet, har jeg nå 36 personer/virksomheter som følger meg på Twitter. Jeg skaffet meg konto for et par år siden i forbindelse med en IKT fagkonferanse i Sandefjord. Den har ligget i brakk helt til like før dette studiets start, så kunnskap om dette verktøyet var, som så mye annet, på et lavnivå.

Årsaken til at jeg nå har 36 followers, er nok en blanding av at
– noen av de jeg har valgt å følge, følger meg av høflighet
– medstudenter som har fått beskjed om å følge meg av vår veiledere
– jeg har skrevet noen innlegg
– jeg har svart på noen innlegg

Fellesnevneren er nok at jeg har blitt mer synelig på denne arenaen, selv om jeg kun en gang har fått svar på spørsmål som jeg har stilt. Mange hevder at man må helst må ha over 50 followers for at Twitter skal oppleves som en del av PLN. Så da er det bare å fortsette å bruke Twitter aktivt og ikke gi opp. Jeg merker at jeg blir mindre og mindre engestelig for å skrive noen meldinger, men har noe problemer med å utlevere mine egne standpunkt. Er jeg kun privatpersonen Anne Vatten, eller er jeg også læreren og en ansatt ved en skole?

——————————————————————————–

Twitter-liste

Jeg har følgene lister:

  • enterprice-20, valgt fordi dette er en liste for mine medstudenter som Inger Johanne har opprettet
  • Sosiale-folk, valgt fordi jeg tror det er de samme menneskene som er opptatt av, og bruker sosiale medier
  • skole, valgt fordi jeg ønsker info, nyheter og tips som omhandler skole
  • skole-telemark, valgt av samme grunn som over, men også fordi jeg bor i Telemark.

Dette ble alt for i dag. Fortsetter en annen vakker dag.

Om Anne Vatten

Jeg har tre barn, 54 år og jobber som lærer ved Klovholt alternative skole i Skien kommune. Godt å være i klasserom sammen med elever. Ønsker å lære meg mer om å administrere og bruke denne boggen, men TTT. Ellers så har jeg en hund som er bare HELT fantastisk! Den får meg til å le og til å trimme! - uten å ta betalt;)
Dette innlegget ble publisert i IKT bruk i skolen. Bokmerk permalenken.

2 svar til Siste oppgave i dette studiet; retningslinjer og bruk av sosiale medier

  1. Gunnar sier:

    Kjempebra innlegg Anne! 🙂 Jeg er enig med deg i at det kan være utfordrende i henhold til rollene man har. Privatperson versus yrkesrollen og/eller hvilken organisasjon man jobber i. Jeg forstår godt at det kan være spesielt vanskelig for lærere.

    Jeg har registrert at flere (faktisk ganske mange) brukere på Twitter skriver noe som «Jeg kvitrer mine egne meninger, ikke firmaet hvor jeg jobber» i biografien sin.
    Det tror jeg er lurt, uavhengig om bedriften man jobber i har offisielle retningslinjer for de ansatte eller ikke. Likevel.. det er kanskje uunngåelig at det blir en slags blanding?

    • Anne Vatten sier:

      Hei igjen og takk for innlegg i bloggen min 🙂 Ja, jeg blir mer og mer klar over at man må vite hvilke(n) hatt(er) man har på, når man skriver på sos.med. Jeg har vel kommet fram til at jeg vil alltid føle at jeg har flere hatter på så lenge jeg er knyttet til en virksomhet eller en organisasjon. Takk for tips vedr notater på profil. Min profil blir snart endret 😉

Legg igjen en kommentar