Strategi for bruk av sosiale medier for elever

Stategier for sosiale medier for IKT-servicefagelever ved Skien videregående skole
Inger Johanne Skaadel og jeg har jobbet sammen med den siste oppgaven, som besto i å utarbeide en strategi for bruk av sosiale medier for en valgfri målgruppe. Vi bestemte oss ganske raskt for at vi ville prøve å utarbeide en strategi for IKT-servicefagelever ved Skien videregående skole. Årsaken til samarbeidet med denne oppgaven, er at vi begge ønsker å la elevene ta en del nye verktøy i bruk. og siden vi har de samme elevene var det like greit å lage en strategi for dette nå. Sparer oss begge for tid og gir oss hyggelig samvær 🙂

Å utarbeide en strategi for bruk av sosiale medier for elever blir på mange måter anderledes enn å utarbeide en strategi for næringsvirksomheter. I skolen så er det fagkompetanse som er skolens primære oppgave. Da trengs det metoder som kan gi elever motivasjon og økt lyst til å lære
.
Her er Inger Johanne Skaadel og min presentasjon, som er publiser på http://www.slideshare.net/

Hovedgrunnen til at jeg ønsket å ta dette studiet var elevene mine. Jeg ønsket å lære meg verktøy slik at elevene mine kunne ta det i bruk i forbindelse med læring. Hovedfokus på skolen er læring, men jeg ser at mange elever sliter med motivasjon og med arbeidsmetodene som blir brukt. Penn og papir, bøker og permer er på mange måter UT. Men hvordan skal skolen legge til rette for bruk av IKT i læring. Jeg tror at elevene må lære metodene og mulighetene IKT kan gi dem. I de fagene jeg underviser ser jeg at det jeg har lært i dette studiet, kan brukes som en metode til å oppnå økt læringsutbytte i flere læreplanmål og at det kan gi dem nyttig kunnskap og erfaringer som de vil få bruk for både i arbeidslivet og i sitt private liv. Problemet mitt har ikke bare vært å sette elevee i gang med nye verktøy, men det betyr ofte økte kostnader for skoleeier og da er det viktig å ha argumenter for hvorfor skolen bør bruke ressurser på dette.

Tilbakeblikk
Jeg opprettet bloggen i begynnelsen av februar i år. Da skrev jeg litt om meg selv og litt om bakgrunnen for at jeg valgte dette studiet. I dag klikket jeg på «Om meg», og det var litt morsomt og lese det som sto der. Den gangen ante jeg ikke hva oppgave 2 og 3 inneholdt, men når jeg i dag ser på hva slags oppgaver jeg har jobbet med, så passer det bare så utrulig godt med det jeg skrev en vakker vinterdag i ferbruar under «Om meg». Våren har kommet, det spirer og gror på de utruligste steder…

Om Anne Vatten

Jeg har tre barn, 54 år og jobber som lærer ved Klovholt alternative skole i Skien kommune. Godt å være i klasserom sammen med elever. Ønsker å lære meg mer om å administrere og bruke denne boggen, men TTT. Ellers så har jeg en hund som er bare HELT fantastisk! Den får meg til å le og til å trimme! - uten å ta betalt;)
Dette innlegget ble publisert i IKT bruk i skolen. Bokmerk permalenken.

2 svar til Strategi for bruk av sosiale medier for elever

  1. Jone Brattland sier:

    Veldig god og omfattende presentasjon. Elevene er heldige som har deg som lærer 😉

    • Anne Vatten sier:

      Hei Jone! Tusen takk for en megahyggelig tilbakemelding. Strategien er på plass og til høsten skal den iverksettes. Jeg gleder meg, men regner med utfordringer, justeringer og frustrasjoner. Og til slutt mange elever som har lært mye ved hjelp av IKT 🙂
      Hilsen Anne

Legg igjen en kommentar