Oppfølgingsoppgave etter andre samling – ordet/begrepet oppmerksomhet

Høgskolen i Telemark

Spesialpedagogikk påbygging 2

Oppfølgingsoppgave etter andre samling  – ordet/begrepet oppmerksomhet

Anne Vatten

Skien 11.3.2012

Jeg valgte oppgaven om oppmerksomhet og knyttet det i hovedsak til elever med asperger syndrom, men utelater sammenhengen mellom ADHD, TS og skolefaglige vansker på grunn av oppgavens rammer.

Hvert eneste år har jeg elever som har fått diagnosen asperger syndrom og ADHD. Etter forelesningen med Nina Jensen og etter å ha lest pensumlitteratur om utfordringene som disse elevene har, sitter jeg igjen med en bedre forståelse overfor disse elevenes vansker og et stort ønske om at alle som jobber med dem i skolen bør erverve seg MYE kunnskap om deres store utfordringer ang oppmerksomhet. Det synes som om svært få elever med oppmerksomhetsutfordringer som sitter igjen med mange gode «skoleminner» og det tror jeg skyldes mye uvitenhet i skolene om problematikken.

Hvordan kan vi forstå ordet/begrepet oppmerksomhet?

Jeg forstår begrepet oppmerksomhet som fokusområdet. Det handler om evnen til å «se» hva man kan velge å ha fokus på, reflektere over hva konsekvensene for meg og de rundt meg ved de ulike valgene og evnen til å gjøre rasjonelle valg.

Nina Jensen bruker forklarer begrepene oppmerksomhet og hukommelse på denne måten i sin forelesning 5.3.2012

Oppmerksomhet og hukommelse utvikles ved modning og ved bruk av ulike strategier og artefakter.

Denne oppgaven handler om mennesker som har store utfordringer i forbindelse med omverdens forventete evne til å rette riktig oppmerksomheten på det som er forventet og personens evne til selvrefleksivitet.

Selvrefleksivitet (Lund s 62) handler om å reflektere over sine egne handlinger og oppfatninger og dermed ha mulighet til å forstå seg selv bedre, forstå andre mennesker og eventuelt justere seg slik at man oppfører seg innenfor de normer og regler som gjelder i samfunnet. Evnen til selvrefleksivitet er en av mange strategier som brukes ved å utvikle oppmerksomhet og hukommelse.

Personer med asperger syndrom har, slik jeg ser det, en mangelfull evne til selvrefleksjon og selvjusteringfordi de ikke evner å ha oppmerksomhet/forstå tilstrekkelig den omverden de er en del. Noe jeg egentlig finner ganske naturlig. Det er vel ingen som endrer væremåte før den dagen de blir oppmerksomme på at det de har gjort ikke er bra for enten seg selv eller andre. Sosiokulturell læringsteori baserer seg på at læring skjer i sosiale relasjoner. Noe som også gjelder elever med asperger syndrom, men det kan virke som evnene til selvrefleksivitet gjør at personene ofte ikke forstår omgivelsenes reaksjon. Evidenbasert forskning viser at hvis omgivelsene tar utfordringene på alvor og legger til rette for et trygt og forutsigbart læringsmiljø, så kan mange fortvilelser og tårer unngås. Man må finne ut hva deres proksimale sone er og hva slags artefakter og strategier de trenger for å utvikle seg.

Hvilken sammenheng har oppmerksomhet med hukommelse og læring?

Alle elever har krav på et trygt og et godt psykososialt læringsmiljø. Forskjellen blir kanskje så enkel at elever med asperger syndrom trenger noe mer for å føle seg trygge. De trenger noen som kan fortelle de i klartekst konkrete forlag til handlinger i de ulike sosiale settinger som de er en del av og hvorfor andre reagerer slik de gjør. Det krever oppmerksomhet fra både lærere og elever.

Evnen til å være oppmerksom og refleksjonen rundt fokusområdet avgjør om læring skjer. Faktakunnskaper trenger lite refleksjon og aspergere har sjelden vansker med å tilegne seg slik kunnskap. Læring henger nøye sammen med hukommelse. Alle mennesker har lært mye som man har automatisert. Da ligger kunnskapen i langtidsminnet. I forhold til å tilegne seg ny lærdom må korttidsminnet og arbeidsminnet aktiviseres. Den enkeltes evne til oppmerksomhet, forståelse og refleksjon blir avgjørende om læring faktisk skjer og der er vel her aspergere har et større behov for hjelp i form av artefakter og formulerte klare strategier.

Hva kan virke positivt inn på oppmerksomhetsfunksjonen

Personer med asperger syndrom har samme evne til læring som andre og har som regel full kompetanse i alle fag som målsetting. (Martinsen m.fl. 2006) De må derimot ha en plan for læring som er tilpasset deres kognitive funksjoner.

Ofte har mennesker med asperger syndrom særinteresser som de blir eller er veldig gode på. Innen databransjen er det mange med asperger sydrom som har unike kunnskaper og ferdigheter som gjør at de faktisk er ettertraktet i arbeidsmarkedet. Når de f.eks. har data som særinteresse, så er oppmerksomhetsfunksjonen og hukommelsen ofte snevret inn på dette området og det kan være nesten umulig å motivere eleven til andre fagområder. Klarer man derimot å flette andre fagområder inn i særinteressen til eleven har eleven lettere for å lykkes.

Litteraturliste

Drugli, May Britt (2008) Atferdsvansker og hos barn; evidenbasert kunnskap og praksis

Oslo, Cappelen Akademiske

 

Lund, Ingrid (2012) Det stille atferdsproblemet; innagerende atferd i barnehage og skole

Bergen, Fagbokforlaget

 

Martinsen, Harald (2006) Prinsipper for undervisning og tilrettelegging av skoletilbudet., Oslo, Gyldendal Akademisk forlag, (Barn og ungdommer med Asperger-syndrom; b1)

 

Stette, Øystein (2011) Opplæringslova og forskrifter, men forarbeid og kommentarer

Oslo, PEDLEX Norsk skoleinformasjon

 

Forelesning

Nina Jensen 5.3.2012 Høgskolen i Telemark avd. Notodden

Om Anne Vatten

Jeg har tre barn, 54 år og jobber som lærer ved Klovholt alternative skole i Skien kommune. Godt å være i klasserom sammen med elever. Ønsker å lære meg mer om å administrere og bruke denne boggen, men TTT. Ellers så har jeg en hund som er bare HELT fantastisk! Den får meg til å le og til å trimme! - uten å ta betalt;)
Dette innlegget ble publisert i Utfordringer i skolen. Bokmerk permalenken.

Legg igjen en kommentar